Nieuws

MSC CRUISES TEKENT INTENTIEVERKLARING VOOR DE BOUW VAN 4 NIEUWE, VOORUITSTREVENDE SCHEPEN, ELK GROTER DAN 200.000 TON EN VOLLEDIG AANGEDREVEN DOOR VLOEIBAAR AARDGAS

6/04/2016

MSC Cruises, de in Geneve gevestigde cruiserederij en marktleider in Europa, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika kondigde eerder vandaag aan een INTENTIEVERKLARING te hebben getekend met STX Frankrijk voor de bouw van maximaal vier nieuwe schepen. De vier schepen waarvan de eerste in 2022 wordt geleverd, is gebaseerd op weer een nieuwe geavanceerde generatie en zal gepresenteerd worden als de "World Class" schepen. De aankondiging werd gedaan op het Elysée-Paleis, in aanwezigheid van de president van de Franse Republiek, François Hollande, evenals grondlegger en eigenaar van de MSC Groep, Gianluigi Aponte en de CEO van STX France Laurent Castaing.

MSC Cruises is de eerste cruiserederij die een investeringsplan van deze grootte en omvang heeft ontwikkeld, verspreid over een periode van meer dan tien jaar van 2014 tot 2026, waarbij in totaal elf nieuwe schepen worden gebouwd. De nieuwe orders weerspiegelen een extra investering van 4 miljard euro en zal de totale waarde van het meer-dan-10 jaren investeringsplan op 9 miljard euro brengen.

Pierfrancesco Vago, MSC Cruises Executive Chairman, verklaarde: "De aankondiging van vandaag is weer een bewijs van onze visie dat deze sector aanzienlijke mogelijkheden biedt voor extra groei in de toekomst voor zowel ons merk als ons product. Het is ook een weerspiegeling van onze voortdurende toewijding aan innovatie en we zullen samen met STX France een nieuwe revolutionaire generatie schepen ontwerpen, welke dan het zesde prototype zal worden in onze geschiedenis ". Als eerste in de industrie, heeft het nieuwe MSC Cruises “World Class” prototype - naast andere uiterst innovatieve elementen – een futuristisch design dat het schip een unieke plek op zee zal maken, met maximale buitenruimte beschikbaar voor onze gasten.

De heer Vago vervolgt: "Onze jarenlange focus op innovatie zal het nieuwe prototype heel anders maken dan alles wat momenteel in de cruise-industrie bestaat. Het zal de rijkste in voorzieningen en kenmerken zijn voor gasten, zowel voor gezinnen met kinderen als volwassenen. Met baanbrekend design en de nieuwste en het beste “state-of-the-art” technologie op zee; zullen de schepen gebruik maken van de meest geavanceerde milieuvriendelijke technologie die beschikbaar is, wat blijkt uit de door vloeibaar aardgas (LNG) aangedreven motoren en zal het schip voor alle seizoenen en voor alle regio’s geschikt zijn."

Laurent Castaing, CEO van STX France, voegt toe: “We hebben zojuist een ongeëvenaarde overeenkomst ondertekend met MSC Cruises dat ons een overzicht geeft van onze industriële capaciteit voor de komende tien jaar! We hebben al geruime tijd een goede relatie met MSC Cruises en deze nieuwe overeenkomst versterkt deze verder. We hebben al vier verschillende klassen voor MSC Cruises ontworpen – Lirica, Musica, Fantasia en Meraviglia – elk met vier schepen, nu werken we samen aan deze nieuwe generatie “World Class”-schepen. In 2026, zullen er in totaal 20 schepen ontworpen en gebouwd zijn door STX France in Saint-Nazaire.”

Dhr Castaing vervolgt: “MSC Cruises heeft zijn wereldwijde aanwezigheid en vloot van state-of-the-art schepen die moderne technologie, comfort en ongekend entertainment combineren met een kleine milieu impact, uitgebreid. Om te kunnen blijven groeien heeft MSC Cruises STX France geselecteerd voor ons onovertroffen ingenieurswerk en productiecapaciteit dat deel uit maakt van het lange-termijn partnerschap – een beslissing die mij ontzettend veel plezier doet.”

De vier schepen – twee definitieve orders en twee opties – zullen worden geleverd in 2022, 2024, 2025 en in 2026. De schepen zullen meer dan 200.000 ton wegen, over 2.700 hutten beschikken en 5.400 passagiers op tweepersoonsbezetting kunnen herbergen

MSC Cruises 'investeringsplan bevat orders bij STX France voor twee Meraviglia en twee Meraviglia Plus schepen, evenals bestellingen bij Fincantieri in Italië voor maximaal drie “next-generation” Seaside schepen. Het totale investeringsplan is inclusief het 200 miljoen Euro kostende, voltooide “Renaissance-programma” van vier van de 12 schepen reeds in de vloot welke ook door Fincantieri werd uitgevoerd.

Over MSC Cruises:
MSC Cruises is onderdeel van de MSC Groep en marktleider in Europa, inclusief de Middellandse Zee, Zuid-Afrika en Brazilië. Het gehele jaar vaart MSC Cruises in de Middellandse -en Caribische Zee en seizoensgebonden in Noord-Europa, Cuba & Franse Antillen, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika evenals in Abu Dhabi, Dubai en Oman.
MSC Cruises is er van overtuigd dat wereldwijd leiderschap een belangrijke verantwoordelijkheid met zich mee brengt ten opzichte van de menselijke en fysieke omgeving en is het eerste bedrijf ooit die het 7 Golden Pearls-award van Bureau Veritas, voor excellent management en milieubescherming, heeft mogen ontvangen. In 2009 is MSC Cruises een intensieve samenwerking met UNICEF gestart om bij te dragen aan diverse projecten ten behoeve van kansarme kinderen wereldwijd. Tot nu toe heeft MSC meer dan €4 miljoen ingezameld door vrijwillige donaties van haar gasten.
De oorsprong van MSC Cruises ligt in de Middellandse Zee en haalt inspiratie uit haar erfgoed om een unieke beleving te creëren voor vakantiegangers over de hele wereld. De vloot bestaat uit twaalf moderne schepen: MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Armonia, MSC Opera en MSC Lirica.
In 2014 heeft MSC Cruises, in het kader van haar investeringsplan van €5,1 miljard, twee nieuwe schepen van de Meraviglia-generatie en twee nieuwe schepen in de Seaside-klasse besteld (tevens werd er een optie genomen op een derde schip). In 2016 bevestigde het bedrijf, zoals verwacht, de opties voor de bouw van twee extra schepen in de nieuwe Meraviglia-Plus klasse. Dit houdt in dat er in de komende zeven jaar, zeven nieuwe schepen aan de vloot van MSC Cruises zullen worden toegevoegd. Tussen nu en 2020 zal het bedrijf haar capaciteit uitbreiden tot 3,2 miljoen passagiers per jaar.