FAQ

Veelgestelde vragen (FAQ)

Lees onze veel gestelde vragen. Klik op een onderwerp voor meer informatie. Als u niet kunt vinden wat u zoekt, neem dan contact met ons op.

Vragen

    • HOE GEBEURT DE INSCHEPING BIJ MSC ?

      Het inschepen begint op het tijdstip dat op uw cruiseticket staat vermeld.
      Check-in sluit 90 min. voor het voorziene vertrekuur, behalve in
      Amerikaanse havens, daar sluit de check-in twee uur voor het voorziene
      vertrek. Het is belangrijk om aan de haven toe te komen met uw elektronische ticket en uw ingevulde inschepingsformulier.
        
      De details van het inschepingsprocedure verschilt van schip tot schip. Voor meer informatie gelieve hier te klikken.

    • HOE KAN IK ONLINE INCHECKEN

      Voordat wij de reispapieren kunnen toesturen dient het verplichte web check-in proces te zijn voltooid. Wanneer u uw cruise direct bij MSC Cruises heeft geboekt dient u zelf online in te checken, indien u heeft geboekt via een reisbureau/cruisespecialist kunnen zij de incheck voor u doen. De volgende gegevens zijn verplicht: Voor-en achternaam volgens paspoort, geboortedatum, geslacht, nationaliteit, paspoort/ id nummer, uitgifteplaats-en datum van paspoort en voor-en achternaam en telefoonnummer van noodcontact. Belangrijk: indien niet alle verplichte gegevens zijn ingevoerd kunnen er geen reispapieren worden verstrekt.

      Online inchecken in 3 eenvoudige klikken:
      1. Ga naar de website www.mscwebcheckin.com;
      2. Voer uw boekingsgegevens in en u komt bij een gepersonaliseerd gedeelte welke u volledig moet invullen;
      3. Vul de verplichte velden in met betrekking tot uw persoonsgegevens en documenten en sla dit op
      Alle passagiers die samen in een hut verblijven moeten tegelijkertijd worden ingecheckt.

    • Wat voor documenten zijn er nodig om op een cruise te gaan?

      Voor vragen over reisdocumenten en visa kunt u terecht bij uw reisbureau of bevoegde autoriteit (ambassade, consulaat of lokale autoriteit). De passagier is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het in het bezit zijn en verkrijgen van de juiste reisdocumenten naar zijn/ haar nationaliteit. Let op: uw paspoort of identiteitskaart (afhankelijk van de bestemmingen) dient nog 6 maanden geldig te zijn op de dag van terugkomst. Om te kunnen reizen met uw ID-kaart verifieer dat uw ID-kaart in alle havens wordt geaccepteerd raadpleeg uw reisbureau of cruisespecialist voor meer informatie. MSC aanvaart geen aansprakelijkheid voor advies van reisagenten. Gasten die niet over de vereiste documenten beschikken, worden geweigerd zonder recht op restitutie.    Documenten van MSC Cruises: U dient uw persoonlijke, uitgeprinte boardingsformulier in de cruiseterminal te tonen. Zonder dit formulier is inscheping niet mogelijk.

    • Mag ik eten meenemen aan boord?

      Nee, eten en drinken is te verkrijgen aan boord.

    • Hoeveel bagage mag ik meenemen aan boord?

      Twee stuks per persoon is het maximum*.

      *Opmerking: Kijk op uw cruiseticket voor de actuele informatie

    • Hoe wordt bagage afgehandeld aan boord?

      Inscheping: Voor het bereiken van de cruiseterminal worden de reizigers geadviseerd om de ontvangen kofferlabels bij het cruiseticket aan hun bagage vast te maken met een nietje of plakband. Vervolgens kan de bagage worden afgegeven in de cruiseterminal bij het MSC personeel. Uw bagage wordt na inscheping naar uw kajuit gebracht.   Ontscheping: Twee dagen voor het einde van de cruise ontvangt u rechtstreeks in uw kajuit de ontschepingsprocedure en bagagelabels. De dag voor de ontscheping bezorgen wij u gekleurde labels die u bevestigt aan uw bagage. Deze labels dienen ingevuld te worden (naam en adres) en aan uw bagage bevestigd te worden.De nacht voor u ontscheept moet uw bagage voor uw kajuit gezet worden. Wij halen de bagage op en bewaren ze veilig op het schip. De bagage wordt onderworpen aan de gewone douanecontrole en het is mogelijk dat u verzocht wordt uw bagage open te maken. Wij raden u aan uw documenten en waardevolle voorwerpen in uw handbagage te bewaren. Houdt u er rekening mee dat de bagage in- en ontschepingsproces kan variëren tussen havens.

    • Kan ik parkeren van de buurt van de haven?

      Wenst u met de auto naar de haven te reizen? Boek alvast een parkeerplaats in de buurt van de cruiseterminal. We raden u aan om deze service via de website of telefonisch in te boeken via MSC Cruises 02 401 89 30 of neem contact op met uw reisbureau/cruisespecialist waar u ook terecht kan voor meer informatie en prijzen.

    • Zijn er rolstoelen beschikbaar voor gasten?

      Rolstoelen zijn beschikbaar op alle schepen van MSC Cruises, gebruik tijdens inscheping en ontscheping of in het geval van nood. Bent u rolstoel afhankelijk? Dan dient u zelf een rolstoel mee te brengen. Dit is op aanvraag en dient door middel van een Special Needs form te worden aangevraagd.

    • Wat gebeurt er als ik mijn bagage en persoonlijke bezittingen kwijt raak?

      MSC Cruises, het personeel en agenten zijn niet verantwoordelijk voor verlies, beschadiging of diestal van bagage of persoonlijke bezittingen. MSC Cruises’s verantwoordelijkheid met betrekking tot verloren, beschadigde of niet-afgeleverde bagage wordt uitgelegd in het passagierscontract. In geval van verlies of beschadiging van bagage of persoonlijke bezittingen, zal een vertegenwoordiger van MSC Cruises onmiddellijk op de hoogte gebracht moeten worden. Anders moet er verzekering afgesloten worden met MSC Cruises.

    • Mag ik eten en drinken meenemen aan boord na mijn excursie?

      Nee, u kunt eten en drinken kopen aan boord.

    • Welke creditcards worden aan boord geaccepteerd?

      Visa, MasterCard, American Express, JCB, en Diners Club.

    • Welke betalingsmogelijkheden zijn er aan boord?

      Alle aankopen worden gemaakt met uw persoonlijke cruisecard, zodat contant geld en creditcards niet nodig zijn aan boord. Om de cruisecard te activeren, dient u de creditcard of pinpas te activeren bij de check-in of aan boord bij het Cruise Card Activation punt ( beschikbaar op  alle schepen) of door contante betalingen bij de Gastenservice

    • Betaal ik aan boord meer dan aan land?

      Nee. Integendeel: dankzij de speciale regelgeving voor de maritieme sector mogen veel producten (alcohol, tabak enz.) belastingvrij* worden verkocht, net als op de luchthaven. Zo profiteert u van kortingen tot 30% op de prijzen die u gewoonlijk aan land betaalt.   *Afhankelijk van de vaarroutes en onder voorbehoud van toepasselijke wetgeving

    • Kan er geld opgenomen worden aan boord van het schip?

      Geldopname is mogelijk als een creditcard is geregistreerd bij het boord account. Dit kan alleen gedaan worden in de aan-boord valuta (Euro of US dollars, afhankelijk van de route) tegen vergoeding, afhankelijk van de route.

    • Hoe kan ik de weg vinden aan boord?

      Bij de gastenservice is een plattegrond beschikbaar. Tevens zijn de locaties waar u zich bevindt aangegeven aan boord.

    • Hoe is de temperatuur aan boord?

      MSC zorgt ervoor dat de temperatuur op onze schepen goed zijn geregeld. Er wordt rekening gehouden met de weersomstandigheden. De temperatuur in de kajuit kan eenvoudig worden geregeld door middel van de temperatuurregelaar. Op warme dagen kan de overgang naar een binnenlocatie groot zijn in verband met airco. Wij adviseren een jasje of vestje mee te nemen tijdens diner.

    • Welke medische faciliteiten zijn beschikbaar aan boord?

      Alle MSC Cruise schepen beschikken over een goed uitgeruste Medisch Centrum, begeleid door een scheepsarts en ander medisch personeel. Het Medisch Centrum is geopend op de tijden die vermeld worden in het dagelijks programma. De noodhulpdiensten zijn de gehele dag beschikbaar op het alarmnummer.

    • Wat gebeurt er als ik iets verlies aan boord?

      Wanneer u iets heeft verloren aan boord dient u dit te melden bij de receptie of Guest Service om na te gaan of het is gevonden.

    • Wat zijn servicekosten?

      De servicekosten worden berekend op dagelijkse basis, afhankelijk van de duur van de cruise, de bestemming en het schip. Deze worden door MSC Cruises in rekening gebracht. De servicekosten worden betaald aan de hotelmedewerkers. Om deze reden is het niet nodig om fooi te geven aan individuele medewerkers.   Daarnaast worden de volgende servicekosten in rekening gebracht:   Bar Servicekosten De 15% ervicekosten wordt automatisch toegevoegd aan alle aankopen in de bars en restaurants   Spa Servicekosten De 15% servicekosten wordt automatisch toegevoegd bij alle spa services aan boord. Deze betaalt u aan het einde van uw cruise en is te zien op uw boordrekening.

    • Mag ik roken aan boord?

      Roken is niet toegestaan in ruimtes waar eten wordt geserveerd (buffetten en restaurants), medisch centrum, kinderopvangruimtes, hallen of liftfoyers, ruimtes waar passagiers worden samengebracht in groepen voor veiligheidsoefeningen, ontschepingsruimtes of vertrekruimtes voor excursies, openbare toiletten of in bars in de buurt van ruimtes waar eten wordt geserveerd. Roken in de kajuiten of op de balkons van de kajuiten is te allen tijde verboden. Misbruik hiervan resulteert in een boete.

    • Zijn er ligbedden beschikbaar?

      Ligbedden zijn gratis en beschikbaar voor alle passagiers, hoewel ze niet gereserveerd kunnen worden. U wordt vriendelijk verzocht de ligstoelen en ligbedden niet bezet te houden met persoonlijke spullen langer dan 30 minuten.

    • Biedt MSC Cruises assistentie aan passagiers met een handicap of beperkte mobiliteit?

      Ja, MSC Cruises en haar medewerkers streven er voortdurend naar om de best mogelijke service voor alle gasten aan te bieden, inclusief die van verminderende mobiliteit of handicaps.

    • Mag ik medicijnen meenemen aan boord?

      Ja. Deze moeten indien mogelijk in de handbagage worden meegenomen. We adviseren onze gasten om een lijst met medicijnen, die ze mee willen nemen aan boord, bij zich te houden, zodat het medische personeel aan boord assistentie kan bieden als er een medisch noodgeval optreedt. Tevens adviseert MSC Cruises om het medische paspoort mee te nemen.

    • Hoe kan ik MSC Cruises over mijn speciale gezondheidsbehoeften laten weten?

      MSC Cruises dient ingelicht te worden over alle speciale behoeften via het speciale gezondheidsbehoeftenformulier, deze kunt u online downloaden en toesturen naar backoffice@msccruises.be. Naast het formulier dient er ook een medisch certificaat aangevraagd te worden waarin wordt bevestigd dat de gast fit is om op een cruise te kunnen gaan.

    • Welke medische faciliteiten zijn er beschikbaar aan boord?

      Alle MSC cruiseschepen beschikken over een goed uitgerust Medisch Centrum, begeleid door een scheepsarts en ander medisch personeel. Het Medisch Centrum is geopend op de tijden die vermeld worden in het dagelijks programma. De noodhulpdiensten zijn de gehele dag beschikbaar op het alarmnummer.

    • Zijn er speciale menu’s voor passagiers met coeliakie of met voedselallergieën/-intoleranties?

      De passagiers lijdend van voedselintolerantie en/of allergieën moeten MSC Cruises informeren over hun behoeften via de Speciale Behoeften formulier en, eens aan boord, hun vereisten bevestigen aan de receptie en/of met de Maître d’Hôtel. MSC Cruises heeft een certificaat behaald van Bureau Veritas om glutenvrije menu’s wereldwijd te dienen (food code : 20ppm) in de hoofdrestaurants van de Musica en Fantasia klasse schepen.
      Aan boord van de Lirica klasse kunnen de passagiers over een beperkte selectie aan glutenvrije verpakte snacks beschikken, zoals koekjes, croissants, taart en muffins. Een certificaat van Bureau Veritas voor een toelating om glutenvrije menu’s te dienen op de MSC Meraviglia, MSC Seaside en MSC Seaview, wordt 1 maand na hun lancering verwacht. Gelieve tijdens de boeking de beschikbaarheid van glutenvrije menu’s te bekijken.

    • Krijgt het personeel aan boord speciale trainingen voor het bieden van assistentie aan passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit?

      Al het personeel aan boord krijgt een speciale interne training om de behoeften van passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit te leren kennen en kan deze mensen de benodigde assistentie verlenen.

    • Kan ik dialyse ondergaan aan boord?

      Peritoneale dialyse kan worden uitgevoerd in het Medisch Centrum aan boord, als de gast zelf alle benodigde medicijnen en apparatuur met zich meebrengt. De apparatuur en machines voor hemodialyse zijn alleen aanwezig aan boord van bepaalde cruises. Voor meer informatie over deze service kunt u contact opnemen met onze reserveringsafdeling: 02 401 89 30.

    • Zijn er excursies waar passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit aan kunnen deelnemen?

      De meeste excursies zijn volledig toegankelijk, maar het verdient toch aanbeveling om de details te controleren in het betreffende gedeelte. Aan boord wordt de passagiers aangeraden het programma met de beschikbare excursies te controleren via het Excursiebureau. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de keuze van de excursies. Ook kan het zijn, afhankelijk van de toegekende ligplaats, dat de wal alleen bereikbaar is via tenders (sloepen). Het kan zijn dat personen met een verminderde mobiliteit niet in staat zijn gebruik te maken van deze service.

    • Belangrijke informatie betreffende beleid van MSC Cruises met betrekking tot reizen naar de gebieden waar het Zika virus heerst

      Het Center for Disease Control and Protection (CDC) raadt zwangere vrouwen, alsmede vrouwen die proberen zwanger te worden, en hun partners af om naar gebieden te reizen waar het Zika virus heerst. 
        
      In verband met dit advies biedt MSC Cruises zwangere vrouwen en hun hutgenoten de mogelijkheid om de cruise kosteloos te annuleren indien er een land wordt aangedaan waar het Zika virus heerst. Het is tevens mogelijk om de reis om te boeken middels een cruisetegoed voor een andere bestemming in het aanbod van MSC Cruises met een geldigheid waarin het vertrek binnen 24 maanden dient plaats te vinden. Een kopie van een medische verklaring van de zwangerschap is een vereiste. Uiterlijk tot en met vrijdag 18 augustus 12.00 uur dient de aanvraag ingediend te zijn bij MSC Cruises. Verzoeken na deze datum en het tijdstip kunnen helaas niet in behandeling worden genomen. Voor meer informatie vragen wij u contact op te nemen met uw boekingskantoor.  
        
      Voor meer informatie met betrekking tot het Zika virus, neem contact op met uw zorgverzekeraar of ga naar de CDC website: 
      http://www.cdc.gov/zika/  
      http://www.cdc.gov/zika/hc-providers/pregnant-woman.html 
      http://www.cdc.gov/media/releases/2016/p0801-zika-travel-guidance.html

    • Uiterlijk wanneer moet ik MSC Cruises inlichten over mijn speciale gezondheidsbehoeften?

      Om onze gasten aan boord zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, moeten we op tijd op de hoogte zijn van al hun speciale behoeften, ongeacht hoe complex deze zijn. Daarom vragen we de gasten ons over hun eventuele speciale gezondheidsbehoeften te informeren wanneer ze hun boeking maken, of uiterlijk twee werkdagen voor vertrek. Als het later wordt, zijn we mogelijk niet in staat het gewenste assistentieniveau te bieden.

    • Mag ik reizen met mijn blindengeleidehond?

      Goed afgerichte en gecertificeerde blindengeleidehonden zijn altijd toegestaan aan boord, mits ze in goede gezondheid zijn en alle benodigde documenten hebben voor toegang tot de landen die worden bezocht tijdens de cruise. De gast wordt vooraf geïnformeerd over het type accommodatie dat benodigd is voor de hond, eventuele geboden faciliteiten en de procedure voor het in- en ontschepen. De gasten zijn persoonlijk verantwoordelijk (met behulp van hun verzorger indien van toepassing) voor het gedrag, de voeding en de algemene zorg voor het dier.

    • Zijn er speciale borden voor passagiers met een visuele beperking?

      Al onze schepen zijn voorzien van borden in braille in publieke gedeelten, liften en bij de ingang van de kajuiten. Er is ook een vocaal systeem in de liften van de schepen van de Fantasia en Musica klasse, die in het Engels de etage aangeeft.

    • Wie behandelt mijn verzoek en hoe wordt het behandeld?

      Alle aanvragen worden rechtstreeks naar MSC Cruises gestuurd en intern beoordeeld. Sommige verzoeken kunnen nader onderzocht worden vanuit een praktisch of medisch oogpunt, die door een gespecialiseerd intern comité zal worden geleid. In alle gevallen zullen passagiersgegevens worden behandeld met absolute discretie, in overeenstemming met ons privacybeleid.

    • Hoe snel krijg ik antwoord voor mijn speciale gezondheidsbehoeften?

      Op werkdagen worden verzoeken gewoonlijk onmiddellijk behandeld. In sommige gevallen is er echter nader onderzoek nodig en kunnen de antwoorden iets langer op zich laten wachten. In alle gevallen proberen we zo snel mogelijk te antwoorden.

    • Kan MSC Cruises mijn boeking weigeren of me de toegang aan boord ontzeggen?

      Dat zou alleen kunnen gebeuren als de veiligheid van de gasten en de crew, die van het allerhoogste belang is, op het spel staat.

    • Kan een passagier met beperkte mobiliteit alleen reizen?

      Ja, mits hij/zij volledig zelfstandig is. Anders moet hij/zij reizen met een verzorger die de benodigde assistentie kan bieden.

    • Welke delen van het schip zijn toegankelijk voor passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit?

      Alle dekken, publieke delen en passagiersgebieden van onze schepen zijn zo toegankelijk mogelijk ontworpen voor gasten met een verminderde mobiliteit.

    • Zijn er kajuiten voor passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit?

      Ja, alle schepen van de vloot hebben een beperkt aantal speciaal uitgeruste kajuiten met een groter oppervlak en meer bewegingsruimte. Deze kajuiten moeten tijdens de boeking worden aangevraagd.

    • Kan ik mijn scooter meenemen aan boord ?

      Ja, dit kan. Scooters en de batterijen moeten worden opgeslagen en opgeladen in uw kajuit (vermijd op te laden tijdens gebruik van haardroger). Denk er aan dat de scooter de ruimte van uw kajuit verkleint. Voor veiligheid, mogen rolstoelen en scooters niet geplaats worden in de hal. Uw persoonlijke scooter moet in een standaard kajuit passen met een gelimiteerde deur. (58 cm op MSC Divina en MSC Armonia, 68 cm op MSC Lirica, MSC Sinfonia en MSC Opera, 62 cm op de andere). Als uw scooter groter is dan de gegeven afmetingen van het schip, zult u een H kajuit moeten boeken of een kleinere scooter huren. Segways en andere gelijkaardige voertuigen zijn niet toegelaten aan boord. Deze zullen in beslag genomen worden en kunnen alleen af schip gebruikt worden wanneer aangemeerd.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in alle kajuiten?

      Alle kajuiten zijn voorzien van een mini bar, TV, interactieve TV (alleen op Musica, Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), haardroger, airconditioning en telefoon.

    • Wat is het verschil tussen een binnenkajuit en een kajuit zeezicht?

      Kajuiten met zeezicht hebben een patrijspoort, deze hebben binnenkajuiten niet.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in binnenkajuiten?

      Alle kajuiten zijn voorzien van een mini bar, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in kajuiten met zeezicht?

      Alle kajuiten zijn voorzien van een mini bar, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche en een patrijspoort.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in balkonkajuiten?

      Alle kajuiten zijn voorzien van een mini bar, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche en een balkon.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in de Aurea kajuiten en suites?

      Alle kajuiten zijn voorzien van een mini bar, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seasideklasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche of een bad en een balkon of een panoramisch gesloten raam (op de Fantasia klasse schepen).

    • Wat voor aparatuur is er beschikbaar in Familiekajuiten?

      Executive & Familie Suites (MSC Yacht Club): mini bar, interactieve TV, kluisje, haardroger, airconditioning, bad en panoramisch gesloten raam (beschikbaar op de MSC Preziosa, Divina, de MSC Splendida en de MSC Fantasia). 
      Super Familiekajuiten (beschikbaar op de MSC Divina en MSC Preziosa): mini bar, interactieve TV, kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche, balkon en tussendeur.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in de MSC Yacht Club Suites?

      Minibar (inclusief), interactieve TV, kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon, balkon, marmeren badkamermeubels en bad en exclusief Egyptisch katoenen lakens (beschikbaar op de MSC Preziosa, MSC Divina, de MSC Splendida en de MSC Fantasia) en 24-uurs butlerservice.

    • Kunnen er telefoontjes gepleegd worden in mijn kajuit?

      Ja, zonder extra kosten als er gebeld wordt naar andere kajuiten of faciliteiten op het schip (winkels, receptie, spa). Voor buitenlijnen wordt er een bijdrage gevraagd op uw boordrekening: prijzen en instructies kunt u vinden aan boord.

    • Is er een kluisje in de kajuit?

      Kluisjes zijn beschikbaar in alle kajuiten.

    • Zijn er kajuiten beschikbaar voor passagiers met een handicap of beperkte mobiliteit?

      Ja, alle schepen beschikken over een aantal speciale kajuiten. Deze kajuiten moeten aangevraagd worden tijdens boeking.

    • Is er roomservice beschikbaar?

      Ja, service is 24 uur per dag beschikbaar. U kunt de service bereiken op het nummer 99 vanaf u telefoon in de kajuit (Receptie / Guest Service).

    • Is er een wasservice aan boord?

      Ja, er is een wasservice beschikbaar aan boord, tegen betaling. Een prijslijst kunt u tvinden in de kajuit of u kunt bellen naar 99 (Receptie / Guest Service).

    • Mag ik elektrische apparaten meenemen aan boord?

      De enige toegestane elektrische apparaten in uw kajuit zijn: elektrische scheerapparaten, haardrogers, opladers en computers. Warmte generende apparaten zijn niet toegestaan.

    • Kan ik ontbijten in mijn kajuit?

      Ja, in de kajuit kunt u ontbijten (behalve op de dag van ontscheping) vanaf 07:00 tot 10:00 uur. Deze service is beschikbaar in de Fantastica, Aurea en MSC Yacht Club beleving. Gasten met de Bella Experience kunnen van deze service gebruik maken tegen bijbetaling van €3,50. Het menu is beschikbaar in de kajuit. Om ontbijt te bestellen dient u de menukaart aan uw deurklink te hangen, een avond van te voren.

    • Wat is een dagprogramma?

      Het is net als een dagelijkse nieuwsbrief, welke elke avond wordt geleverd in de kajuit voor de volgende dag. Het dagprogramma bevat informatie over het leven aan boord, tijden van activiteiten, restaurants, faciliteiten, telefoonlijsten en meer. U ontvangt ook dagaanbiedingen, waarin de dagpromoties staan. Een kopie is verkrijgbaar bij de receptie.

    • Welke faciliteiten zijn er beschikbaar voor families met kleine kinderen?

      Alle schepen hebben een Mini Club voor kinderen van 3 tot 6 jaar oud. Junior Club van 7 tot 11 jaar, Young club van 12 tot 14 jaar en een Teens Club van 15 tot 17 jaar. Bovendien kunnen baby’s van 6 maanden tot 3 jaar spelen met hun ouders in de Mini Club. Ouders kunnen ook hun baby’s van 1 tot 3 jaar achterlaten bij het personeel van de Mini Club. Alle kinderen kunnen gratis ingeschreven worden.

    • Waarom hebben de kajuiten verschillende prijzen?

      De prijs van uw kajuit hangt af van het type kajuit (binnenkajuit, kajuit zeezicht, balkonkajuit, suite) en de door u gekozen beleving (Bella, Fantastica, Aurea, MSC Yacht Club). De belevingen hebben verschillende services en hebben daarom verschillende prijzen.
      Tevens is de ligging van uw kajuit bij een Fantastica beleving doorgaans beter dan bij een Bella beleving.

    • Is er een dagelijks programma beschikbaar?

      Iedere avond vind u een gedetailleerd programma voor de volgende dag in uw kajuit. Het programma bevat informatie over diverse activiteiten en entertainment mogelijkheden.

    • Wat is de MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club is het loyaliteitsprogramma speciaal voor gasten van MSC Cruises. Hiermee beloont MSC Cruises haar loyaalste klanten.

      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Waarom zou ik me inschrijven voor de MSC Voyagers Club?

      Omdat het gratis en simpel is om lid te worden! Als lid van de MSC Voyagers Club kunt u als cruiseliefhebber in volle teugen genieten van het leven aan boord en aan wal. Het biedt u geweldige privileges en diensten. Hoe meer u cruiset met MSC, hoe meer u zult genieten van de verdiende privileges. Mis de kans niet om op de beste manier te genieten van een cruise met MSC!   Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Hoeveel kost het om lid te worden van de MSC Voyagers Club?

      Het deelnemen aan de MSC Voyagers Club is geheel gratis.

      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Hoe kan ik me inschrijven voor de MSC Voyagers Club?

      Iedereen die ten minste één keer heeft gereisd met MSC of een cruise heeft geboekt en gereserveerd bij MSC kan lid worden van de MSC Voyagers Club. Het lidmaatschap is gratis en kent geen leeftijdsbeperking. Inschrijven kan als volgt:  - Vóór het inschepen: u kunt het “ Word Lid ” formulier op het speciale gedeelte van de website gewijd aan de MSC Voyagers Club invullen. Ook kunt u dit doen door direct te klikken op de link van de boekingsbevestiging die u per e-mail zult ontvangen of op de link op het e-ticket dat wordt uitgegeven vanaf circa twee weken voor vertrek. Het is ook mogelijk om u in te schrijven tijdens het online inchecken. Leden ontvangen na het inschrijven hun Club identificatienummer per e-mail, evenals een elektronische kaart.   - Aan boord: door het invullen van het enquêteformulier dat wordt verstrekt in de kajuit aan het einde van uw cruise of door u aan te melden voor deelname aan boord. Dit doet u door contact op te nemen bij de receptie en/of het MSC Voyagers Club Informatiepunt: - Passagiers die ten minste één keer op een MSC Cruise zijn geweest, en die zich aan boord inschrijven, ontvangen aan het eind van de cruise per e-mail een bevestiging van inschrijving (ongeveer 10 dagen nadat de cruise is beëindigd), evenals het Club identificatienummer en een elektronische versie van de kaart.  - Passagiers die voor het eerst op een MSC Cruise zijn, en die zich aan boord inschrijven, ontvangen aan het eind van de cruise per e-mail een bevestiging van inschrijving. Ze ontvangen een Club identificatienummer en punten.   - Na de cruise: u kunt zich inschrijven via de website door naar het gedeelte “ Word Lid ” te gaan. U ontvangt een Club identificatienummer en een elektronische versie van de MSC Voyagers Club-kaart.  
      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Wat kan ik doen met mijn MSC Voyagers Clubpunten?

      U kunt de voordelen van de MSC Voyagers Club hier vinden.   Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Hoe kan ik meer MSC Voyagers Clubpunten verdienen?

      MSC Voyagers Club-leden verdienen 100 punten per aan boord uitgegeven €/$ 150 (exclusief casino-uitgaven). Aan het einde van de cruise worden de punten die toegewezen worden bij uitgaven aan boord, alleen aan boord toegewezen aan het MSC Voyagers Club-lid, dat de laatste betaling doet.   De punten voor uitgaven aan boord worden alleen toegewezen aan de houder van de cruisekaart/clubkaart die de betaling voldoet.   Er zijn 5 lidmaatschapsniveaus van de MSC Voyagers Club: Welcome: ten minste 1 bevestigde boeking - Classic lidmaatschap: tussen 1 en 2199 punten - Silver lidmaatschap: tussen 2200 en 4299 punten - Gold lidmaatschap: tussen 4300 en 9999 punten - Black lidmaatschap: 10.000+ punten
      Raadpleeg  MSC Voyagers Club Voorwaarden  voor meer informatie.

    • Wat zijn de voordelen van elk MSC Voyagers Club-niveau?

      U kunt de voordelen van de MSC Voyagers Club hier vinden.   Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden  voor meer informatie.

    • Welke winkels vind ik aan boord?

      Alle schepen hebben belastingvrije en tax free winkels, haar- en schoonheidssalons en fotografische diensten. De prijzen zijn te vinden aan boord. Alle MSC Yacht Club reizgers  (aan boord van MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida en MSC Fantasia) kunnen genieten van winkelen, exclusieve bezichtigingen van selecteerde sieraden in hun suite met persoonlijke levering van bestelde artikelen in de suite.

    • Wat zijn de openingstijden van de winkels?

      De openingstijden worden in het dagprogramma vermeld, die u in uw kajuit geleverd krijgt. Winkels zijn normaal open op zee en de gehele dag.

    • Zijn er belastingvrije winkels aan boord?

      Ja, MSC Cruises heeft diverse belastingvrije winkels aan boord.

    • Kan ik foto’s of DVD’s kopen na de cruise?

      Het is helaas niet mogelijk om na uw cruise foto’s of DVD’s te kopen. Deze zijn alleen aan boord te koop.

    • Wat gebeurd er als er slecht weer is?

      In geval van slecht weer zullen alle entertainment activiteiten plaatsvinden in de grote lounges van het schip.

    • Welke activiteiten zal ik vinden aan boord?

      De volgende activiteiten zijn beschikbaar op het schip:
      Professionele danslessen: fitnesslessen, waterspellen, kunst en knutselen, dansavonden, teamspellen, themafeesten, gezelschapsspellen, karaoke, talentwedstrijden, leuke avonden, quizzen en sportactiviteiten. Vraag het animatieteam voor meer informatie.

    • Zijn er activiteiten op inschepingsdagen?

      Entertainment varieert tussen de vaarroutes. Activiteiten zijn ook gepland op de inschepingsdagen.

    • Zijn er kosten voor om optredens te bekijken?

      Het is inclusief voor gasten aan boord van MSC Cruises.

    • Zijn er kosten voor de 4D-bioscoop?

      Ja, wij vragen om een bijdrage voor de 4D-bioscoop aan boord van MSC Fantasia en MSC Splendida. De prijs is € 6 per persoon. De tarieven kunnen gewijzigd worden.

    • Wat voor soort shows kan ik verwachten aan boord?

      Elke avond staan er nieuwe shows geprogrammeerd. Internationale musicals, klassieke en moderne liedjes, dansen, mime optredens, goochelaars en jongleurs. Het entertainment team zal hun uiterste best doen om elke cruise plezierig te maken. De avond optredens worden dagelijks vermeld in het programma, welke u vind in uw hut.

    • Is het nodig om te reserveren voor het theater?

      MSC Cruises heeft grote theaters gebouwd op elk schip om er zeker van te zijn dat alle gasten een comfortabele en goede stoelen hebben. Gasten hebben de keuze uit 2 zittingen welke gelijk zijn aan de restaurant zitting, zodat u voor het diner een optreden kan bekijken of na het diner. Optredens worden 2 keer per avond herhaald, wat betekent dat er genoeg ruimte is voor iedereen. Aan boord van de MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera en MSC Lirica zijn er 3 zittingen voor de avondshows. Op deze schepen is het noodzakelijk om stoelen te reserveren.

    • Wat is Satelliet Internetverbinding en hoe werkt het?

      Op zee is het niet mogelijk om dezelfde internetverbinding via breedband te hebben als aan wal. Echter is het wel mogelijk om internetverbinding te hebben tussen het schip en communicatie satellieten ver boven de aarde.  

    • Waarom is satelliet internetverbinding trager dan een normale verbinding?

      De internetdata dient een reis af te leggen tussen de antenne van het schip en de dichtstbijzijnde satelliet en het signaal mag niet door een obstakel onderbroken worden.

      Een aantal dingen kunnen invloed hebben op de verbinding zoals stormen en grote objecten die het signaal kunnen blokkeren, zoals steile bergwanden in de buurt van het schip of hoge gebouwen in de havens. Dit kan leiden tot trage responstijden of zelfs tijdelijke onbereikbaarheid.  

    • Wat is de beste/slechtste tijd om gebruik te maken van satelliet internetverbinding?

      De piektijden wanneer men gebruikmaakt van het internet is in de ochtend en wanneer grote groepen terugkeren van een excursie. Op deze tijden kan het internet trager zijn. Daarom is het het beste om deze momenten te ontwijken.  

    • Waar is satelliet internetverbinding beschikbaar aan boord?

      Satelliet internetverbinding is beschikbaar in alle openbare ruimtes van het schip en in bijna alle kajuiten, waarvan alle MSC Yacht Club Suites. Alles wat u nodig heeft is een satelliet internetpakket en een apparaat dat WiFi ondersteund (zoals een smartphone, tablet, laptop etc.). Het is ook mogelijk om op het internet te gaan wanneer u geen eigen apparaat bij u heeft. Er zijn computers beschikbaar in het Internet Café aan boord.  

    • Welke satelliet internetpakketten zijn er beschikbaar aan boord?

      Wij bieden 3 verschillende internetpakketten aan, om te voldoen aan de verschillende behoeften en het aantal verbonden apparaten zoals uw smartphone, tablet, laptop etc. De voordelige pakketten zijn beschikbaar per dag of voor de gehele cruise.

      • Social pakket: Voor 1 apparaat met gebruik van sociale media en chat apps —Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, WhatsApp, Snapchat, WeChat, Pinterest, VK, Odnoklassniki, Sinaweibo, Qzone and Line.
      • Surfer pakket: Gebruik tot 2 apparaten met toegang tot sociale media, chat apps, email en surfen op het internet met standaard voorrang op bandbreedte. Tot 170 MB per dag/ 800 MB per cruise**. Post uw foto's! Spraakberichten en video's niet mogelijk.
      • Streamer pakket: Volledige internettoegang inclusief video en audio voor maximaal 4 apparaten met maximale voorrang op bandbreedte. Tot 340 MB per dag/ 1.5 GB per cruise**

      **Aantal MB’s is geldig voor 7-daagse cruises. Het aantal MB “per cruise” is afhankelijk van de lengte van de cruise.  

    • Hoeveel kost een satelliet internetpakket?

      Ieder pakket is beschikbaar per dag of per cruise. De prijs van de pakketten “per cruise” is op basis van de lengte van de cruise. Om de prijzen van de pakketten voor uw cruise te zien gaat u naar "Extra's bijboeken" in MSC My Area. Aan boord wanneer u verbinding maakt met het netwerk van het schip kunt u ook de prijzen bekijken en een geschikt pakket kiezen.

    • Kan ik mijn pakket wijzigen in een ander pakket?

      Ja, het is mogelijk om van een pakket "per dag" naar een pakket "per cruise" over te stappen. U kunt ook upgraden naar een uitgebreider pakket, hetzij voor één dag of voor de gehele duur van de cruise.

      Als u een pakket "per cruise" koopt dan kunt u vervolgens kiezen om voor één dag te upgraden naar een uitgebreider pakket. U koopt dan ook het pakket "per dag" voor 24 uur. Na deze 24 uur zult u terugkeren naar uw oorspronkelijk pakket.

    • Kan ik toegang tot het internet krijgen wanneer ik geen mobiele telefoon heb?

      Ja, toegang tot het internet is ook mogelijk zonder uw eigen mobiele apparaat. U kunt gebruik maken van de computers in het Internet Café aan boord.  

    • Biedt MSC Cruises ook satelliet internetpakketten "per minuut"?

      Al onze pakketten voor mobiele apparaten zijn per dag of per cruise. Indien u gebruik wenst te maken van het internet voor een kortere periode, dan kunt u dit het beste doen in het Internet Café waar u een vast bedrag betaalt voor de eerste 10 minuten en daarna een tarief per minuut geldt.  

    • Waarom is satelliet internetverbinding duurder dan een normale verbinding aan land?

      Om internetverbinding te verkrijgen dient het schip voorzien te zijn van een uiterst moderne satelliet verbinding. Dit vereist een aanzienlijke investering in cutting-edge technologie. De kosten komen ten laste van de gebruikers van de satelliet internetverbinding.  

    • Zijn de prijzen voor satelliet internetverbinding hetzelfde over de gehele vloot?

      Ja, de pakketprijzen zijn hetzelfde voor al onze gasten aan boord van onze cruiseschepen. De prijs van het pakket "per cruise" is afhankelijk van de duur van de cruise.

    • Waarom valt mijn internet uit na een tijdje?

      Wanneer een gebruiker is ingelogd, kunnen updates en apps die op de achtergrond draaien zorgen voor een langzame verbinding terwijl de gebruiker niet actief is op het internet. Om een goede internet verbinding voor iedereen te garanderen zal het systeem automatisch de gebruiker afmelden.

      Om ervoor te zorgen dat u niet afgemeld wordt kunt u terugkeren naar de inlogpagina voordat uw verbinding verbroken wordt en de tijdslimiet resetten.

      Wanneer u automatisch uitgelogd wordt door het systeem kunt u deze weer activeren door te klikken op START.  

    • De pakketdetails zijn inclusief max. aantal MB per dag/per cruise. Wat is een MB?

      MB staat voor 'megabyte', dat staat voor 1 miljoen bytes. Dit is de eenheid waarin internet verbruik gemeten wordt. U betaalt niet voor de tijd dat u online bent, maar voor het aantal MB dat u verbruikt.  

    • Wat gebeurt er als ik mijn max. aantal MB heb gebruikt uit mijn pakket?

      Wanneer u een Surfer of Streamer pakket heeft dan kunt u een max. aantal MB gebruiken. Wanneer deze gebruikt is kunt u extra MB’s kopen, zodat u weer toegang heeft tot het internet.