PLANET

We zetten ons volledig in om ons steentje bij te dragen aan het aanpakken van de klimaatverandering en het bevorderen van de biodiversiteit in de oceanen. We zijn vastbesloten om onze overgang te versnellen naar een netto nuluitstoot van onze maritieme activiteiten in 2050. We werken nauw samen met toonaangevende technologiebedrijven, scheepswerven en brandstofleveranciers om de grenzen van het mogelijke te verleggen. In 2022 hebben we ons eerste schip op LNG te water gelaten - een belangrijke mijlpaal op deze belangrijke reis.

Vermindering van de koolstofintensiteit

We liggen op schema om de doelstelling van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie) voor koolstofintensiteit van 40% vermindering ten opzichte van de niveaus van 2008 te halen, ruim voor de mijlpaal van 2030 die door de IMO is vastgesteld. In 2022 hebben we al een reductie van 33,5% bereikt. Aangezien het koolstofvrij maken van onze maritieme activiteiten een van onze belangrijkste prioriteiten is, is ons ambitieuze doel om tegen 2050 een netto nuluitstoot te bereiken voor onze vloot.

Vermindering van de koolstofintensiteit

Reducing Carbon Intensity | MSC Cruises

Verbetering van de kwaliteit van scheepsemissies

We liggen op schema om de doelstelling van de Internationale Maritieme Organisatie om de koolstofintensiteit van de maritieme industrie met 40% te verlagen, ruim voor de doelstelling van 2030 te halen, in 2022 hebben we al een reductie van 33,5% bereikt. Veel duurzaamheidsmaatregelen zijn in feite gewoon zakelijk verstandig omdat ze niet alleen onze ecologische voetafdruk verkleinen, maar ook de kosten verlagen. Energie-efficiëntie is daar een duidelijk voorbeeld van, met LED-verlichting en warmteterugwinningssystemen die een dubbele impact hebben. Aangroeiwerende verf vermindert de weerstand en lagere snelheden en optimalisatie van de trim maken de reis comfortabeler en verminderen het brandstofverbruik.
We gaan door met de digitalisering van ons energie-efficiëntieprogramma. In 2022 voltooiden we de installatie van Oceanly Performance op alle schepen van onze vloot. Dit platform maakt de continue monitoring mogelijk van duizenden ruwe datapunten over de positie, snelheid, weersomstandigheden, motorbelasting, stroommeters, brandstofverbruik, koppelmeters en alle andere apparatuur aan boord die kan worden aangesloten op een centrale datacollector, waardoor continue analyse en aanpassingen aan boord mogelijk zijn om de efficiëntie te maximaliseren.

Verbetering van de kwaliteit van scheepsemissies

MSC World Europa | MSC Cruises

Minimaliseren van lokale vervuiling

We zijn te gast in alle havens die we aandoen en streven ernaar om onze impact op lokale gemeenschappen en hun omgeving te minimaliseren, met name op het gebied van luchtemissies.
 
Uitstoot in de lucht verminderen: Aansluiting op walstroom stelt ons in staat om de motoren van onze schepen uit te zetten en verbinding te maken met het lokale elektriciteitsnet om onze systemen aan boord te laten werken. Omdat de elektriciteit via een speciaal ontworpen transformator in het dok naar het schip wordt geleid, voorkomt dit proces de uitstoot van onze aan boord dieselgeneratoren en verbetert het de lokale luchtkwaliteit en vermindert het de geluids- en trillingsniveaus, wat zowel het milieu als de omliggende gemeenschappen ten goede komt. Overal waar we betrokken zijn bij de bouw en financiering van nieuwe terminals, zorgen we ervoor dat het ontwerp rekening houdt met de walstroomvereisten - actuele voorbeelden hiervan zijn de nieuwe terminalontwikkelingen in Barcelona en Miami.
 
Zoet water creëren: Elke dag gebruiken de zoetwaterproductie-installaties op onze schepen omgekeerde osmose en verdamping om miljoenen liters zeewater om te zetten in drinkwater. In 2022 produceerden we meer dan 88% van de 4,8 miljoen m3 zoet water die we aan boord van onze schepen gebruikten. Naast drinkwater gebruiken we het voor koken, schoonmaken en wassen - en zelfs om bier te brouwen op MSC World Europa.

Behandeling van ons afvalwater: Nadat we het zoete water hebben gebruikt, zorgen we ervoor dat het wordt behandeld voordat we het in de oceaan lozen. Alle schepen van onze vloot zijn uitgerust met afvalwaterzuiveringssystemen die het afvalwater reinigen om ervoor te zorgen dat we volledig voldoen aan de regels voor het lozen van afvalwater in alle delen van de wereldzeeën waar we actief zijn. Sinds 2017 zijn alle nieuwe schepen van MSC Cruises uitgerust met Advanced Wastewater Treatment Systems (AWTS).
 
Ballastwater behandelen:
Ballastwater helpt om het gewicht en het zwaartepunt in balans te houden. Door de trim te optimaliseren, kunnen we een aanzienlijke invloed hebben op de energiebehoefte van een schip. We hanteren een strikt behandelingsregime om elke bedreiging te verwijderen die bacteriën, microben, kleine ongewervelde dieren, larven en andere micro-organismen in het ballastwater kunnen vormen wanneer ze van de ene locatie naar de andere worden getransporteerd.

 

Minimaliseren van lokale vervuiling

Minimising local pollutants, Sustainability | MSC Cruises

De biodiversiteit van onze oceanen beschermen

Het gezond houden van onze oceanen is essentieel voor het beschermen van onze planeet. Onze oceanen zijn niet alleen een belangrijke koolstofput, ze herbergen ook een schat aan wilde dieren. MSC Cruises blijft een proactieve rol spelen in de bescherming van mariene en kusthabitats.
 
Bescherming van de zee op Ocean Cay: Een vijfde van de zee- en kusthabitats rond de Bahama's zijn aangewezen als Marine Protected Area's - met andere woorden, gebieden die op de een of andere manier worden beheerd, zoals Ocean Cay. Na een strenge selectieprocedure is Ocean Cay door Mission Blue, een coalitie die zich inzet voor de bescherming van de oceaan, uitgeroepen tot 'Hope Spot'. Dit betekent dat het wetenschappelijk is vastgesteld dat het gebied cruciaal is voor de gezondheid van de oceaan. We hopen dat Ocean Cay ooit zal worden aangewezen als Marine Protected Area (MPA). 

 

In 2023 werkte MSC Cruises samen met ORCA, een liefdadigheidsinstelling voor het behoud van de zee, aan een uitgebreid programma voor dekofficieren om de kans op aanvaringen met walvissen, dolfijnen en bruinvissen in oceanen over de hele wereld te verkleinen. Tegen het einde van 2023 waren 226 officieren van MSC Cruises getraind en alle nieuwkomers doorlopen de cursus tijdens hun inwerkperiode. 

In 2023 werd een innovatieve samenwerking aangekondigd met NatureMetrics, de baanbrekende natuurintelligentie- en milieu-DNA-specialisten. Deze werden voor analyse naar NatureMetrics gestuurd, die meer dan 3.274 verschillende soorten identificeerde, waaronder 17 soorten die op de Rode Lijst van bedreigde soorten van de International Union for Conservation of Nature staan. Hiertoe behoren de ernstig bedreigde Europese aal, de Atlantische heilbot en vele kwetsbare soorten, waaronder vinvissen en potvissen. Alle verzamelde gegevens worden beschikbaar gesteld via het eBioAtlas-programma om soorteninventarisaties te ondersteunen, het verlies aan biodiversiteit te beperken en de vooruitgang naar een natuurpositieve toekomst te versnellen. 


De biodiversiteit van onze oceanen beschermen

Comitted to protect wildlife | MSC Cruises

DUURZAAMHEIDSRAPPORTEN

Onze duurzaamheidsstrategie is georganiseerd rond vier belangrijke pijlers: Planet, People, Place en Procurement.

Blader door onze duurzaamheidsrapporten en ontdek wat onze acties en doelen zijn om duurzaam cruisen te bereiken.