Planeet

Wij verleggen voortdurend de grenzen van wat technisch mogelijk is op zee en zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van milieutechnologie van de volgende generatie om tegen 2050 een emissieniveau van nul te bereiken voor onze maritieme activiteiten

KOOLSTOFVRIJ MAKEN
Het koolstofvrij maken van onze maritieme activiteiten is een kernelement van onze duurzaamheidsstrategie.
Om te laten zien dat wij ons hiervoor inzetten, hebben wij een ambitieuze doelstelling geformuleerd: een netto-uitstoot van nul in 2050, die verder gaat dan de huidige ambitie van de IMO om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met 50% te verminderen.
Onze inspanningen om onze emissie-intensiteit te verminderen door de introductie van steeds efficiëntere schepen en operationele verbetermaatregelen op de bestaande vloot hebben geleid tot een efficiencyverbetering van 28% in 2019 ten opzichte van 2008. 

Lees meer over MSC World Europa: ons eerste schip op LNG en één van de meest milieuvriendelijke schepen op zee.

Lees onze duurzaamheidsrapporten:
 

Verbetering van de kwaliteit van de emissies van schepen

Tegenwoordig zijn 13 van de 19 MSC Cruises-schepen uitgerust met Exhaust Gas Cleaning Systems (EGCS) om de zwaveluitstoot van schepen met 97 procent te verminderen, wat neerkomt op 74% van onze totale ligplaatsen.

Onze hybride EGCS kan werken in een open of gesloten kringloop, waardoor balastwater kan worden opgevangen in vuilwatertanks om directe lozing in havens of andere gevoelige gebieden te vermijden.
MSC Virtuosa is ons tweede schip, na MSC Grandiosa, dat uitgerust wordt met een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR), dat stikstofoxiden (NOx) uit de scheepsuitlaat aanzienlijk vermindert en omzet in onschadelijke stikstof en water, door middel van geavanceerde actieve emissiecontroletechnologie. Alle toekomstige schepen zullen met SCR-systemen worden uitgerust.

Om de uitstoot in de haven te verminderen, zijn alle MSC Cruises-schepen die sinds 2017 in de vaart zijn gekomen, uitgerust met walstroom, zodat ze kunnen 'aansluiten' op het lokale elektriciteitsnet. Een retrofitprogramma zal ervoor zorgen dat elk schip dat aanmeert op een ligplaats die wal-tot-schip-stroom aanbiedt, het kan gebruiken.


Dankzij onze geavanceerde technologieën zijn de SOx- en NOx-emissies in de loop van de tijd aanzienlijk verminderd
 

Cleaner air | MSC Cruises

 

We schatten momenteel dat we de IMO intensiteitsambitie van 40% reductie in 2030 ten opzichte van 2008 tegen 2027 kunnen halen, drie jaar eerder dan de streefdatum die door de IMO voor de sector is vastgesteld en door CLIA.

 
 
 
 

Verbetering van de kwaliteit van de emissies van schepen

Improving Air Quality | MSC Cruises

Onderzoek naar nieuwe Technologieën en Oplossingen

Het gebruik van LNG als brandstof op maximaal negen van onze toekomstige schepen zal een vermindering van de koolstofemissies met maar liefst 20% mogelijk maken in vergelijking met hetzelfde schip dat conventionele fossiele brandstoffen gebruikt. In vergelijking met het gebruik van conventionele brandstof, vermindert LNG de SOx-uitstoot met meer dan 99% en de NOx-uitstoot met maximaal 85%. Het elimineert ook in wezen deeltjes in de uitlaat. Ons eerste LNG-aangedreven schip, MSC World Europa, zal in 2022 in de vaart worden genomen.
We investeren ook in een baanbrekend project dat tot doel heeft een demonstratieprogramma voor Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) -technologie aan boord van MSC World Europa te integreren, waarbij LNG wordt gebruikt om elektriciteit en bruikbare warmte te produceren. Dit proces is ongeveer 25% efficiënter dan een verbrandingsmotor met middelhoog toerental, waardoor de uitstoot met een gelijkwaardige hoeveelheid wordt verminderd.

Momenteel is deze technologie alleen in een laboratorium getest, maar als de resultaten aan boord overeenkomen met onze schattingen of deze zelfs overtreffen, zijn we van plan om de schaal van brandstofcellen te vergroten om de energiebehoeften van toekomstige schepen te ondersteunen.

Tegelijkertijd evalueren we het gebruik van batterijen als ondersteunende energieoplossing, door slimme energieopslag en een gebruiksklare gangreserve te bieden wanneer dat nodig is. De evaluatie omvat volledige levenscyclusanalyse om het grootschalige gebruik van batterijen te valideren.

Nieuwe technologie en koolstofarme brandstoffen zijn fundamenteel voor onze strategie voor koolstofreductie
 
 

Onderzoek naar nieuwe Technologieën en Oplossingen

Exploring New Technologies and Solutions | MSC Cruises

Energy Efficiency and Advanced Ship Design

Voor elke nieuwe scheepsklasse die we ontwikkelen, herzien we het ontwerp volledig om een optimale efficiëntie te bereiken. We heroverwegen de algehele structuur van het schip, de dekruimte, de gewichtsverdeling inclusief de scheepsromp, het roer en de bolvormige boeg om een optimale hydrodynamica en aerodynamica te bereiken en de energie- en brandstofefficiëntie te maximaliseren.

Energiebesparende technologie aan boord:

  • Reisplanningssoftware
    Een geoptimaliseerde reisroute betekent een verminderd energieverbruik. We plannen onze routes efficiënt en gebruiken gespecialiseerde software om vaarroutes en aanlegtijden te optimaliseren.

  • Optimalisering van het energiegebruik
    In 2020 ondersteunde de bemanning van MSC Grandiosa de implementatie van Ecorizon, een innovatief proces voor energieoptimalisatie van schepen dat gegevens verzamelt met behulp van automatiseringssystemen en sensoren aan boord, waardoor een zeer nauwkeurig statusrapport over het energieprofiel van het schip kan worden opgesteld. De verzamelde informatie wordt vervolgens vergeleken met een dynamische digitale dubbelganger om de operatoren aan boord te sturen en de operationele profielen en het reisbeheer te verbeteren.
     
  • Gegevens gebruiken om de efficiëntie te verhogen
    De ingenieurs aan boord van MSC Cruises worden ondersteund door geïntegreerde automatiseringssystemen die enorme hoeveelheden gegevens, afkomstig van sensoren en machines in het veld, samenvoegen en zinvol gebruiken. Betere gegevens hebben enorme vooruitgang mogelijk gemaakt in de manier waarop de schepen worden beheerd en hebben ook bijgedragen tot het bereiken van de emissiereductiedoelstellingen.
     
  • Trim optimalisatie
    Het optimaliseren van de trim vereist een constante aanpassing. Onze schepen zijn uitgerust met een softwareapplicatie om de trim in realtime te volgen en te optimaliseren. Deze technologie helpt scheepsofficieren om de trim van het schip geoptimaliseerd te houden om het brandstofverbruik te verminderen en de prestaties te verbeteren.

  • Aangroeiwerende verf
    Schepen zijn van nature vatbaar voor zeepokken, algen en mariene organismen die op hun onderwateroppervlak groeien. Deze kunnen de luchtweerstand vergroten en schepen minder efficiënt maken. Door de meest geavanceerde aangroeiwerende verf op de rompen van alle schepen te gebruiken, houden we ze zo gestroomlijnd mogelijk. Het is TBT-vrij: we streven ernaar om giftige stoffen zo ver mogelijk van de oceaan te houden.

  • Apparaten met een hoog rendement
    Het verkleinen van onze ecologische voetafdruk gaat niet alleen over grootse gebaren; dagelijks elektriciteitsverbruik is even belangrijk. Energiezuinige apparaten, waaronder koelkasten, boilers, vaatwassers, wasmachines en drogers in onze vloot, helpen ons onze ecologische voetafdruk lager te houden. 

  • Energiebesparende LED-verlichting
    Onze schepen gebruiken alleen energiezuinige led- en tl-verlichting, waardoor energie wordt bespaard door dezelfde hoeveelheid licht per lamp te produceren bij een lager wattage.

  • Slimme verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem (HVAC)
    De HVAC-systemen aan boord van onze schepen zijn ontworpen om het energieverbruik te verminderen. Ze verdelen warmte en koude op een intelligente manier en zijn ingesteld om warmte terug te winnen uit warmere delen van een schip om die te verwarmen die het meer nodig hebben.

Nieuwe technologieën in combinatie met energie-efficiëntieprogramma's hebben sinds 2008 geleid tot een vermindering van de koolstofintensiteit met 28%

 

Sustainability Report 2019 | MSC Cruises

A target has been set to reduce further energy use across the fleet by 2.5% per year on a per ship basis

 
 
 

Energy Efficiency and Advanced Ship Design

Advanced ship design | MSC Cruises

Water- en afvalwaterbeheer

Onze schepen zijn uitgerust met de nieuwste zoetwaterproductie-installaties en 80% van al het zoetwater dat aan boord wordt gebruikt, is zelf geproduceerd. Dit betekent dat we deze kostbare hulpbron tot een minimum beperken van bestemmingen aan wal waar zoet water schaars kan zijn.

Bewegwijzering op de schepen moedigt onze gasten en bemanning aan om verantwoord water te consumeren, en we installeren nu stromingsbeperkende beluchters op alle kranen en douchekoppen. Dit zal ons gebruik van kraanwater met wel tweederde helpen verminderen.
Al het afvalwater aan boord wordt in zee geloosd volgens de strikte internationale, nationale en lokale voorschriften die van kracht zijn.

Sinds 2007 hebben we onze nieuwe schepen uitgerust met Advanced Wastewater Treatment Systems (AWTS) die zwart en grijs afvalwater omzetten in bijna leidingwaterkwaliteit.

Bovendien kunnen al onze schepen gezuiverd water lozen in havens waar voldoende havenontvangstvoorzieningen beschikbaar zijn die zijn aangesloten op lokale afvalwaterzuiveringssystemen. Dit is met name het geval in ecologisch kwetsbare gebieden, zoals de Oostzee.

Hoewel de voorschriften over het algemeen toestaan dat onbehandeld rioolwater (zwart water) wordt geloosd zodra een schip meer dan 12 zeemijl van het land afvaart, staan we dit onder normale omstandigheden onder geen enkele omstandigheid toe en vereisen en uitzonderlijke ontlading is noodzakelijk.

Regelgeving staat ook de lozing van lens- en oliehoudend water op zee toe als dit is behandeld door middel van een goedgekeurde olie-waterafscheider. We volgen echter een strikt beleid om dit niet te doen en in plaats daarvan al het bilge- en olieachtig water aan wal te lozen, waar het op de juiste manier kan worden behandeld bij erkende havenontvangstvoorzieningen.

Onze geavanceerde afvalwaterzuiveringssystemen verwerken afvalwater tot bijna leidingwaterkwaliteit.
 
 
 
 
 

Water- en afvalwaterbeheer

Water preservation | MSC Cruises

Ballastwaterbehandeling

Een van de uitdagingen bij het besturen van een cruiseschip is om het gewicht, het zwaartepunt en de stabiliteitsvereisten tijdens een reis in evenwicht en consistent te houden. Om ons hierbij te helpen, zijn er tanks verdeeld in het onderste deel van een schip die kunnen worden gevuld met zeewater om als ballast te dienen.

Wetenschappelijke studies hebben door de jaren heen aangetoond dat deze praktijk het mogelijk heeft gemaakt dat bacteriën, microben, kleine ongewervelde dieren, larven en andere micro-organismen van de ene locatie naar de andere over de hele wereld worden getransporteerd, waardoor lokale ecosystemen mogelijk worden bedreigd.

Om dit te voorkomen, en om te voldoen aan strikte internationale regelgeving, zijn onze schepen uitgerust met een ballastwaterbehandelingssysteem dat voldoet aan de normen van de internationale overkoepelende organisatie van de VN, de International Maritime Organization (IMO). Dit systeem beschermt tegen de onvrijwillige introductie van invasieve mariene soorten.

We hebben strikte behandelingsregimes aangenomen om de dreiging van soortenvervoer door ballastwater weg te nemen
 
 
 

Ballastwaterbehandeling

puerto morelos national park, Mu Koh Angthong National Marine Park,Ko Samui

Afvalbeheer

Al onze schepen zijn uitgerust met uitgebreide faciliteiten voor het beheer van vast afval en recycling.

Al het organisch afval, evenals recyclebare wegwerpartikelen, waaronder plastic, metalen, papier en glas, worden verzameld en gescheiden door speciaal opgeleide bemanningsleden voor afvalverwerking. Afval wordt samengeperst, gescheiden of verbrand en het restafval wordt zorgvuldig afgeleverd bij daarvoor bestemde havenfaciliteiten.
Het opleiden van onze bemanning, niet alleen om met afval om te gaan, maar ook om het belang van afvalbeheer te begrijpen, staat centraal in wat we doen. Onze bemanningsleden worden voortdurend opgeleid om ervoor te zorgen dat ze op de hoogte blijven van de hoogste normen en kunnen onze gasten informeren over de noodzaak om te scheiden en te recyclen.

De Environmental Compliance Officer op elk schip is ervoor verantwoordelijk dat afvalbeheerprotocollen worden nageleefd
 
 
 

Afvalbeheer

Solid Waste Management | MSC Cruises

EEN DUURZAME TOEKOMST IN KAART BRENGEN

Duurzaamheid betekent voor ons het beschermen van het milieu, het ondersteunen van de mensen die bij ons werken en ervoor kiezen om met ons te reizen,
evenals de gemeenschappen en plaatsen die we bezoeken en waarmee we zaken doen.

Ontdek ons duurzaamheidsprogramma dat rond vier belangrijke pijlers is georganiseerd: Planeet, Mensen, Plaatsen en Aanbesteding.