Het bedrijf

MSC Cruises
MSC Cruises

MSC Cruises is marktleider in Europa, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika en vaart het hele jaar door in de Middellandse Zee en de Caribbean. Seizoensgebonden vaart MSC Cruises ook in Noord-Europa, de Atlantische Oceaan, Cuba en de Franse Antillen, Zuid-AmerikaZuid-Afrika, China, Abu Dhabi, Dubai & India.

Het bedrijf, dat sinds 2004 met 800% is gegroeid, heeft in 2017 2.4 miljoen gasten vervoerd en rapporteerde financiële resultaten met een omzet van bijna € 2.7 miljard.
MSC Cruises is een in Zwitserland gevestigde Europese onderneming met mediterrane wortels met meer dan 30.000 medewerkers wereldwijd en verkoopt cruisevakanties in 69 landen over de hele wereld.

Respect voor mens en milieu

Articles[0].Title

Respect voor mens en milieu

MSC Cruises is van mening dat wereldwijd leiderschap een verhoogde verantwoordelijkheid met zich meebrengt naar de fysieke en menselijke omgeving waarin het bedrijf opereert. Met haar inzet voor de bescherming van het maritieme ecosysteem, evenals de bescherming van de gezondheid en veiligheid van haar personeel en de reizigers aan boord van de vloot heeft MSC Cruises tal van onderscheidingen en certificeringen verdiend. 


In 2016 kende Bureau Veritas, internationale certificeringsinstantie, MSC Cruises de Speciale Veiligheid Best Practices Award voor het hoge niveau van verbeterde veiligheidsprocedures over de gehele vloot. Deze belangrijke prijs volgt in de afgelopen jaren soortgelijke accolades. In 2013 kende Bureau Veritas, internationale certificeringsinstantie, MSC Cruises de eer toe om het eerste bedrijf te zijn dat de '7 Golden Pearls' in ontvangst mocht nemen voor haar milieu-inspanningen op de schepen uit de MSC Fantasia-generatie. Deze unieke prijs bestaat uit een Cleanship 2 Class- notatie voor geavanceerde lucht-, water- en afvalverwerkingssystemen, evenals een nieuwe ISO 5001-certificering voor de hoogste normen van Energieprestatie, ISO 14001 -certificering voor milieubeheer, ISO 22000 voor voedselveiligheid en OHSAS 18001 voor arbeidswelzijn en -veiligheid. Met MSC Preziosa, MSC Divina, en MSC Splendida, heeft het bedrijf ook met succes de strenge normen van het vrijwillige Energiezuinig Ontwerpplan van Bureau Veritas nageleefd. De kwaliteit en voedselveiligheid van alle aspecten van de catering van het bedrijf, zowel aan wal als aan boord, zijn ook officieel erkend door ISO 9001- en ISO 22000 -certificering. 


Als teken van haar inzet om de zeeën te beschermen, was MSC Cruises een van de eerste cruisemaatschappijen die de emissies in de havens op eigen initiatief naar niveaus ver onder de wettelijk vereiste minimum bracht. 


Met een hart voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ging MSC Cruises een belangrijke samenwerking aan met UNICEF in 2009. Het Get On Board For Children-project zette zich in voor kansarme kinderen en jongeren in 126 kwetsbare stedelijke gemeenschappen in Brazilië met als doel hen een goede kwaliteit onderwijs te bieden. De samenwerking werd verlengd in 2014, en deze keer om UNICEF te steunen in de strijd tegen honger en ondervoeding bij kinderen in ontwikkelingslanden en landen in nood. Aan het eind van 2013 bracht de samenwerking bijna miljoen euro op. 


Om het behoud van biodiversiteit te ondersteunen, duurzame ontwikkeling en de verbetering en bevordering van beschermde mariene gebieden, bundelden MSC Cruises en Marevivo in 2015 de krachten samen om jonge mensen met een passie voor de zee te inspireren.

De vloot

Articles[0].Title

De vloot

De 17 schepen van MSC Cruises zijn voorzien van innovaties en de nieuwste technologieën. De wereldwijde vloot is één van de jongste op zee. De vloot is geboren uit een investeringsprogramma van € 6 miljard dat in 2003 is gelanceerd. Na de succesvolle afronding van de eerste investeringsfase lanceerde het bedrijf een tweede fase ter waarde van € 11.6 miljard en nog eens € 2 miljard voor vier nieuwe super-yacht cruiseschepen in het luxe segment, die tussen 2023 en 2026 steeds met tussenpozen van een jaar gelanceerd zullen worden. MSC Cruises is de eerste wereldwijde cruiserederij met een beleggingsplan van een dergelijke grootte en omvang.
 
Het huidige bestand van 17 schepen, onderverdeeld in 4 scheepsklassen, bestaat uit:


De MSC Grandiosa,het schip binnen het bedrijf dat tot nu toe over de meest geavanceerde milieutechnieken beschikt en ook het eerste van de twee schepen in de Meraviglia-Plusklasse, werd in november 2019 in gebruik genomen. Met een capaciteit voor de ontvangst van 6.334 passagiers is dit meteen ook het grootste schip in de vloot van MSC. Het zusterschip MSC Virtuosa zal eind 2020 klaar zijn; voor 2023 staat de Meravigliaklasse van schepen op stapel, die LNG als brandstof gebruikt. De kleinere zusterschepen MSC Meraviglia en MSC Bellissima waren de eerste twee schepen in de Meravigliaklasse die respectievelijk in 2017 en 2019 in gebruik werden genomen.


De binnen-en buitenruimtes van de MSC Seaside (2017) en MSC Seaview (2018) lopen in elkaar over, wat een geheel nieuwe kijk op het ontwerp van cruiseschepen geeft en de gast meer dan ooit tevoren met de zee verbindt. Met hun capaciteit om 5.119 gasten te herbergen, vormen de MSC Seaside en MSC Seaview twee vernieuwende elementen binnen de MSC-vloot. De twee Seaside EVO-schepen die volgen, gaan nog een stapje verder in het ontwerp van het prototype en zullen plaats bieden aan 5.646 gasten. De eerste zal in 2021 in gebruik worden genomen en MSC Seashore gaan heten. Met de ingebruikname van het zusterschip MSC Seaside in 2023, zal de Seasideklasse compleet zijn. 
 
De vier schepen in de Fantasiaklasse – de MSC Preziosa (2013), MSC Divina (2012), MSC Splendida (2009) en MSC Fantasia (2008) - zijn groot en modern, wegen elk ongeveer 140.000 ton, zijn 333 meter lang en 38 meter breed. De MSC Preziosa – die tot de vijf beste cruiseschepen ter wereld behoort - en de MSC Divina bieden elk plaats aan 4.345 gasten, terwijl de MSC Splendida en de MSC Fantasia elk 4.363 gasten kunnen herbergen.
 
De Musicaklasse omvat de MSC Magnifica (2010), MSC Poesia (2008), MSC Orchestra (2007) en de MSC Musica (2006), die elk plaats bieden aan 3.200 gasten. 
 
De vloot wordt gecompleteerd door de Liricaklasse, met daarin de MSC Sinfonia (2005), MSC Armonia (2004), MSC Opera (2004) en MSC Lirica (2003) - die elk 65.000 ton wegen en rond de 2.000 gasten kunnen vervoeren.
 
Tegen 2027 heeft MSC Cruises het drievoudige van de huidige, totale capaciteit bereikt en zal dan 5,5 miljoen passagiers per jaar vervoeren. Verder zullen nog acht cruiseschepen in het moderne segment en nog eens vier in het luxesegment zich tegen 2027 bij de vloot voegen. Behalve de twee aankomende schepen in de Meraviglia-Plusklasse en de twee in de Seaside-Evoklasse, wordt de vloot verder uitgebreid met LNG-gedreven World Class schepen, het zesde nieuwe prototype dat door MSC Cruises wordt ontwikkeld. Deze schepen, die maar liefst 6.761 passagiers zullen kunnen vervoeren, zullen worden gekenmerkt door hun revolutionaire architectuur, milieutechnische prestaties en energiezuinige ontwerp.