Geschiedenis

Eerste vermelding van de betrokkenheid van de familie Aponte in het transport over zee van en naar Napels.

1675

Eerste vermelding van de betrokkenheid van de familie Aponte in het transport over zee van en naar Napels.

De familiearchieven van de familie Aponte gaan terug tot de 17e eeuw en getuigen van de lange en ononderbroken maritieme activiteiten in een gebied bekend om zijn maritieme tradities: het schiereiland van Sorrento. De eerste vermelding van de familie dateert uit 1675 en betreft de zeilboot Giovannina, die vele jaren tussen Napels en Castellamare, en tussen Calabria en Sicilië voer.

Gianluigi Aponte richt de Mediterranean Shipping Company op met de aankoop van één schip. Sindsdien is MSC inmiddels uitgegroeid tot een wereldleider van de wereldwijde containerrederijen met meer dan 560 schepen in de operatie.

1970

Gianluigi Aponte richt de Mediterranean Shipping Company op met de aankoop van één schip. Sindsdien is MSC inmiddels uitgegroeid tot een wereldleider van de wereldwijde containerrederijen met meer dan 560 schepen in de operatie.

MSC werd opgericht door Gianluigi Aponte, een jonge Italiaanse zeeman en voormalig bankbediende die de moed en visie had om zijn eerste schip, Patricia, te kopen in 1970. Hij kocht een groter schip in 1971, dat hij naar zijn vrouw Rafaela vernoemde. En hierop volgde in 1973 het schip Ilse. Deze drie vrachtschepen vertegenwoordigde de baanbrekende begin van MSC, die inmiddels uitgegroeid tot een wereldleider van de wereldwijde containerrederijen met meer dan 560 schepen in de operatie.

MSC trad officieel toe tot de wereld van de cruisevaart met de aankoop van het iconische passagiersschip Monterey.

1988

MSC trad officieel toe tot de wereld van de cruisevaart met de aankoop van het iconische passagiersschip Monterey.

Na de aankoop van het schip Monterey, nam MSC de cruise-in-aanbouw van Lauro over, ter ere van Gianluigi Aponte's mentor, de Italiaanse schipmagnaat Achille Lauro. Nadat twee nieuwe schepen, Rhapsody en Melody, werden toegevoegd aan de vloot, werd MSC Cruises officieel een dochteronderneming van de grotere MSC Group.

Het begin van een investeringsprogramma van € 5,5 miljard om 's werelds modernste cruisevloot te bouwen.

2003

Het begin van een investeringsprogramma van € 5,5 miljard om 's werelds modernste cruisevloot te bouwen.

MSC Cruises beschikt over een van de meest moderne en dynamische vloten van de wereld, met dank aan het indrukwekkende investeringsprogramma van € 5,5 miljard uit 2003. In iets meer dan een decennium heeft het bedrijf 4 prachtige schepen uit de ‘Lirica’-klasse gebouwd, gevolgd door 4 magnifieke schepen uit de ‘Musica’-klasse en 4 indrukwekkende vlaggenschepen uit de ‘Fantasia’-klasse. Ze beschikken allemaal over de combinatie van traditionele elegantie en innovatief ontwerp, kenmerkend voor MSC Cruises.

MSC Cruises is het eerste cruisebedrijf ter wereld dat de felbegeerde ‘6 Golden Pearls’-prijs in ontvangst mocht nemen voor de uitstekende prestaties met betrekking tot milieubescherming, gezondheid en veiligheid.

2008

MSC Cruises is het eerste cruisebedrijf ter wereld dat de felbegeerde ‘6 Golden Pearls’-prijs in ontvangst mocht nemen voor de uitstekende prestaties met betrekking tot milieubescherming, gezondheid en veiligheid.

Deze unieke prijs werd uitgereikt door Bureau Veritas, de wereldwijd erkende classificatie-instelling, ter erkenning van de naleving door MSC van de drie hoogste internationale normen op het gebied van bescherming van het milieu en bescherming van gezondheid en voedselveiligheid. Het bedrijf blijft zich inzetten voor de bescherming van het maritieme milieu en het waarborgen van een uitstekende kwaliteit voor de gasten.

MSC Cruises heeft een ambitieus € 5.1 miljard investeringsplan gelanceerd voor maximaal 7 nieuwe schepen en het Renaissance-programma vergroot voor 4 bestaande schepen

2014

MSC Cruises heeft een ambitieus € 5.1 miljard investeringsplan gelanceerd voor maximaal 7 nieuwe schepen en het Renaissance-programma vergroot voor 4 bestaande schepen

MSC is gestart met een nieuw € 5 miljard investeringsplan voor vier revolutionaire nieuwe schepen, plus opties om drie te bouwen in samenwerking met STX France en Fincantieri in Italië. Daarnaast worden de Lirica klasse schepen uitgebreid en vernieuwd door Fincantieri met het € 200 miljoen "Renaissance-programma" welke afgerond wordt tegen eind 2015. Deze schepen hebben een bruto tonnage van 60.000 ton en bieden ruimte voor bijna 2.000 rezigers met uitzondering van de MSC Armonia. Dit schip heeft een bruto tonnage van 65.600 ton en biedt ruimte voor meer dan 2500 reizigers.

De tweede fase van het investeringsplan is verhoogd van € 5,1 miljard naar € 9 miljard met een ondertekende intentieverklaring om nog eens vier schepen te bouwen in the World Class.

2016

De tweede fase van het investeringsplan is verhoogd van € 5,1 miljard naar € 9 miljard met een ondertekende intentieverklaring om nog eens vier schepen te bouwen in the World Class.

De tweede fase van het investeringsplan is verhoogd van € 5,1 miljard naar € 9 miljard met een ondertekende intentieverklaring om nog eens vier schepen te bouwen in the World Class.

MSC Cruises introduceert haar tweede vlootuitbreidingsplan met een bestelling van twee extra Seaside-schepen en een vijfde Meraviglia-schip, met een totale investering van €11,6 miljard voor de periode 2014-2016.

2017-2018

MSC Cruises introduceert haar tweede vlootuitbreidingsplan met een bestelling van twee extra Seaside-schepen en een vijfde Meraviglia-schip, met een totale investering van €11,6 miljard voor de periode 2014-2016.

De twee nieuwe Seaside EVO-schepen worden in 2021 en 2013 verwacht en zullen het succesvolle Seaside-klasse uitbreiden met een capaciteit van 5.646 gasten per schip. Het vijfde schip in de Meraviglia-klasse dat in 2023 wordt opgeleverd, heeft een capaciteit van 6.334 gasten. Net als de wereldklasse schepen, zullen de genoemde schepen uitgerust worden met een nieuwe generatie LNG-aangedreven motoren die haar ecologische voetafdruk sterk gaan verminderen.

De vloot van MSC Cruises breidt zich uit met de levering van MSC Bellissima en MSC Grandiosa. Ocean Cay MSC Marine Reserve verwelkomt haar eerste gasten.

2019

De vloot van MSC Cruises breidt zich uit met de levering van MSC Bellissima en MSC Grandiosa. Ocean Cay MSC Marine Reserve verwelkomt haar eerste gasten.

Twee cruiseschepen van de Meraviglia generatie worden gebouwd in Saint-Nazaire, Frankrijk en geleverd aan MSC Cruises, waarmee de vloot wordt uitgebreid tot 17 schepen. MSC Bellissima is in staat om tot 5.714 gasten te ontvangen en komt in maart in de vaart. Het schip biedt West-Mediterrane routes aan voordat het in de herfst wordt ingezet in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten. Met een capaciteit voor 6.334 gasten start haar grotere zus MSC Grandiosa in november en wordt daarmee het grootste schip in de vloot van MSC Cruises en start met haar werkzaamheden in het westelijk deel van het Middellandse-Zeegebied. Ook nog in 2019, en na drie jaar intensief werken, verwelkomt MSC Cruises' privé-eilandbestemming op de Bahamas Ocean Cay MSC Marine Reserve haar eerste gasten in december. Als onderdeel van een veelzijdige restauratiestrategie heeft MSC Cruises deze voormalige industriële zandwinningslocatie getransformeerd tot een prachtige tropische bestemming, waarbij ze samen met milieu-ingenieurs en andere experts de omliggende oceaanbodems, het zeeleven en het bedreigde koraal nieuw leven inblaast. 1.500 ton schroot werd verwijderd en tijdens het opruimproces heeft een team van deskundige duikers en zeebiologen de afzonderlijke harde koraalkolonies zorgvuldig verwijderd van het puin op de oceaanbodem en verplaatst naar een goedgekeurde locatie buiten het bouwgebied. Er werden acties ondernomen om een biodiverse en duurzame omgeving te creëren en er werden meer dan 75.000 planten en struiken over het eiland geplant.

MSC Cruises is de eerste grote cruisemaatschappij die opnieuw opstart dankzij het toonaangevende gezondheids- en veiligheidsprotocol. MSC Cruises publiceert haar eerste duurzaamheidsrapport.

2020

MSC Cruises is de eerste grote cruisemaatschappij die opnieuw opstart dankzij het toonaangevende gezondheids- en veiligheidsprotocol. MSC Cruises publiceert haar eerste duurzaamheidsrapport.

In de nasleep van de COVID-19 pandemie en een tijdelijke stopzetting van de gehele wereldwijde cruise-industrie, ontwikkelt en implementeert MSC Cruises een uitgebreid gezondheids- en veiligheidsprotocol dat haar in staat stelt om de eerste grote cruisemaatschappij te worden die in augustus haar activiteiten in de Middellandse Zee hervat met haar vlaggenschip MSC Grandiosa. Na samenwerking met internationaal gerenommeerde gezondheidsdeskundigen en in samenwerking met relevante internationale, nationale en lokale autoriteiten is het nieuwe operationele protocol van MSC Cruises ontworpen om de gezondheid en veiligheid van de gasten, de bemanning en de kustgemeenschappen die de schepen van MSC Cruises bereiken te beschermen. In 2020 hebben we ook ons eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. Voortbouwend op de duurzaamheidsambities van MSC Cruises op de lange termijn, schetst dit rapport onze visie om door te gaan met onze langdurige zoektocht om een milieuleider te worden in de wereldwijde maritieme sector en tekent het een pad voor ons om een duurzame toekomst te kunnen omarmen. Het rapport is opgebouwd rond vier belangrijke pijlers: Planeet, Mensen, Plaats en Aanbesteding. Het verslag belicht ook de belangrijkste mijlpalen op het gebied van duurzaamheid die in het afgelopen jaar zijn bereikt.